A síkrács aknába építhető mechanikai szűrőberendezés, feladata a beérkező szennyvíz mechanikai szűrése az igény szerinti szűrési finomságnak megfelelően. A kiszűrt rácsszemetet a gép eltávolítja a szűrőfelületről, és egy magasabban lévő tároló edénybe, vagy szállítócsigába, vagy préscsigába dobja.
A síkrács homokszórt festett szénacélból, vagy korrózióálló acélból készülhet a felhasználó igényének megfelelően. A síkrács pálcakötegen szűri a szennyvizet, szénacél esetében nagy kopásszilárdságú alapanyagból készül. A pálcaköz résmérete több centiméteres, és néhány milliméteres intervallumon belül lehet. Sűrűbb pálcaköz esetén a szennyvíz belépő élénél kisebb a résméret, míg a kilépő élnél tágasabb a résméret, csökkentve ezzel az eltömődés esélyét. Igény szerint változtatható a szemét kidobási magassága, akár 10 métert is meghaladhat. A rács pálcakötegének szélessége változtatható 4 métert is meghaladhatja. A pálcaköteg szűrési magassága is változhat a hidraulikai áteresztő képesség függvényében. Egyszerű végállás kapcsolókkal automatizálható. A hajtás nyomatékhatárolóval van ellátva. A hajtómű együtt mozog a gereblyével a maximális vízszint fölött visszafordul nem merül bele a szennyvízbe. A csaposléces síkrács terep fölötti magassága meghaladhatja a vonóköteles rács magasságát a rácsakna geometriai adatainak függvényében. A pálcaköteg 75˚-os dőlési szögű.
A síkrács konstrukciós kialakításához a következő alapadatokra van szükség:
A paraméterek véglegesítéséhez célszerű konzultációt folytatni menedzsereinkkel a költséghatékony, jó megoldás megkeresése érdekében.
A vázszerkezet a kezelőszintre telepített könnyű, szekrényes acélszerkezet. Biztosítja a többi részegység szerelési alapját. Hajlított lemezszerkezet, illetve hajlított profilanyagokból épül össze. Rögzítése a csatorna belső felületéhez történik alapcsavarokkal.
A váz oldalára van csavarozva a csaposléc, és a vezetősínek. A kocsi a síkrács vezetősínjében guruló csapágyazott kerekeken halad. A csaposléchez kapcsolódik a kocsira szerelt hajtómű által hajtott fogaskerék, mely biztosítja a kocsi mozgatását. A vezetősínek a gereblye mozgáspályáját kikényszerítik.
A gereblye a kocsira rögzített kaparószerkezet. A kocsi lefelé mozgásakor felnyitott állapotú. Az alsó holtponton a szűrőfelületre csukódik. Ekkor a tisztító karmok a rácspálcák közé csúsznak, és a rácsra rakódott szemetet lehúzzák. A kocsi ezután fel felé halad. A felső holtpontnál a felhozott rácsszemetet a szemétlehúzó lelöki a surrantóra.
A síkrács szakaszos üzemre tervezett és gyártott. A gereblye haladási sebessége 10m/min. A síkrács üzeme nem igényel kezelői felügyeletet, vízszintről és/vagy időről vezérelve automatikus. A rendeltetésszerű működését naponta alkalomszerűen azonban ajánlott ellenőrizni.
A kiszűrt rácsszemét a szűrőfelületre filcelődik amíg a rács tisztítása szünetel. A szűrőfelületre tapadó rácsszemét is részt vesz ekkor a beérkező szennyvíz szűrésében. Ez azt eredményezi, hogy a névleges szűrési finomságnál kedvezőbb lesz a szűrés hatásfoka. A kiszűrt rácsszemét a surrantón átjutva a rácsszemét csigába esik, amely a gyűjtőkonténerbe szállítja.
Cégünk fejlesztései között szerepel a láncos síkrács, mely alapelve az, hogy egy hajtómű felelős az összes mozgásért. A hajtómű egy közvetítő tengelyen elhelyezett két lánckeréken keresztül hajt meg két egymással párhuzamos láncot. A láncon megadott ütemben felszerelt tisztítófésűk felelősek a pálcasor tisztításáért. A pálcasor gyakorisága 10mm-től akár 50mm-ig is terjedhet, míg az átfolyási keresztmetszetben a 3500mm-t is tudjuk vállalni.